وبلاگ

تهویه مطبوع کارخانه و سوله صنعتی

سیستم تهویه مطبوع

در بسیاری از سوله ها و ساختمان های صنعتی برای فرآیندهای ساخت و نیز حفظ شرایط محیطی مناسب مقادیر زیادی انرژی مصرف می گردد. با استفاده از عایق های حرارتی ، سیستم تهویه مطبوع ، انرژی خورشیدی و بازیافت حرارت و برودت می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. علاوه بر تامین نیازهای اساسی تولید و نگهداری مواد و محصولات ، شرایط محیطی باید برای کارکنان مضر نباشد، خستگی آنها را به حداقل برساند و آسایش آنان را تامین کند.

 

علاوه بر این، تجهیزات سیستم تهویه مطبوع کارخانه و سوله صنعتی باید :

۱ . مقدار رطوبت و درجه حرارت را کنترل کند و یا برای جلوگیری از اعمال تنش های حرارتی بر محصولات و افراد، از سرمایش موضعی استفاده گردد.

۲ . میزان صدای تولید شده توسط آنها پایین باشد.

۳ . دود و بخارهای موجود در هوا را تصفیه و کنترل نمایند.

معمولا در سوله ها و کارخانجات سازنده کالاهای فلزی درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط را کم در نظر می گیرند تا دست ها عرق نکند و کالای ساخته شده از بجاماندن اثر انگشت، کدر شدن و یا خش افتادن مصون بماند. نمک و اسید موجود در عرق بدن می تواند ظرف چند ساعت باعث زنگ زدن و خوردگی شود.

 

انتخاب سیستم و تجهیزات مناسب برای تهویه مطبوع کارخانه و سوله صنعتی

تجهیزات مورد نیاز جهت تهویه مطبوع صنایع مختلف به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شوند :

۱. دستگاه های تولید کننده سرمایش و گرمایش

۲. دستگاه های توزیع کننده هوای گرم و سرد (همراه با فیلتر نمودن و تنظیم رطوبت آن)

 

دستگاه های تولید کننده سرمایش و گرمایش به انواع مختلف سرمایشی ، گرمایشی و ترکیبی از سیستم سرمایشی و گرمایشی یکپارچه تقسیم بندی می شوند. دستگاه های توزیع کننده نیز خود دارای انواع مختلفی هستند.

 

سیستم چیلر ، بویلر و هواساز

چیلرها انواع مختلفی دارند که به عنوان سیستم تولید کننده آب سرد و بویلر ها نیز به عنوان سیستم تولید کننده آب گرم یا بخار داغ شناخته شده هستند. آب سرد و گرم تولیدی در این دستگاه ها از طریق لوله کشی به کویل (لوله های پر پیچ و خم) دستگاه های توزیع کننده ای مانند هواساز منتقل و توسط فن ، هوا از اطراف کویل ها عبور و هوای با دما و رطوبت تنظیم شده و نیز فیلتر شده در محیط داخل سوله یا ساختمان صنعتی به گردش در می آید. بزرگترین مزیت این سیستم توانایی تنظیم دقیق رطوبت هوای ورودی توسط آن است و در اماکنی که به تنظیم دقیق رطوبت نیاز باشد، این سیستم پیشنهاد می شود.

علاوه بر هواساز که وظیفه توزیع هوا را بر عهده دارد می توان به همراه چیلر و بویلر از دستگاه های توزیع کننده دیگری مانند یونیت هیتر ها یا سیستم های گرمایش از کف نیز در سوله و ساختمان صنعتی استفاده نمود.

از دیگر سیستم های تولید کننده سرمایش و گرمایش می توان به دستگاه زنت و پکیج یونیت اشاره کرد.

دستگاه زنت دستگاهی سرمایشی و گرمایشی یکپارچه است که تقریبا شبیه کولرهای تبخیری آبی کار می کند. در این دستگاه برای تامین مقدار آب گرم جاری در لوله ها به دستگاه دیگری مانند بویلر یا پکیج یا هر منبع دیگری نیاز است. دستگاه زنت توانایی فیلتر نمودن هوای ورودی به محیط داخل ساختمان را دارد. مزیت این دستگاه قیمت اولیه پایین آن و نیز مصرف برق اندک آن است.

 

سیستم گرمایش تابشی سوله صنعتی و کارگاهی

سیستم گرمایش سوله و کارگاه صنعتی معمولا با کمک سیستم های ذکر شده و یا بخاری و هیتر صنعتی انجام می شود. در این روش ها که گرمایش از طریق جریان هوای گرم تامین می شود، هوای گرم آزاد شده به سمت بالا حرکت می کند و نزدیک سقف متمرکز می شود و با جریان هوا و باد کم هدر می رود، بنابراین زمان می برد تا گرما به پایین و به کارکنان برسد.

با استفاده از سیستم گرمایش تابشی سوله و کارگاه صنعتی مهرتاب، گرما با سرعت بالا و یکنواخت به محل کار کارکنان می رسد و این امر باعث افزایش راندمان کار و جلوگیری از تجمع کارکنان در اطراف منبع گرمایش و اتلاف وقت می شود.