سیستم گرمایش تابشی از سقف

گرمایش از سقف

سیستم گرمایش تابشی گرماتاب یکی از تکنولوژی های بروز دنیا می باشد که بر گرفته از طبیعت و گرمایش خورشید است و به نوعی گرمایش از سقف می باشد که در نصب با ارتفاع، حرارت ایجاد شده در سطح لوله و سرامیک را توسط صفحات بازتابنده به سمت پایین می‌تابد و سطوح مختلف زیر خود را گرم می‌کند. در گرمایش از سقف برخلاف روش های گرمایشی دیگر، اتلاف انرژی کمتری وجود دارد و مصرف سوخت در این سیستم نسبت به سایر سیستم های گرمایشی سنتی کم است و به همین خاطر امروزه بیشتر از این نوع گرمایش استفاده می شود.

سیستم های گرمایش از سقف در مکان های مختلفی از جمله فضای باز رستوران ها، کافه ها، تراس، آلاچیق، محیط‌های صنعتی و کارگاهی، گلخانه، مرغداری، سالن‌های ورزشی، سالن‌های نمایشگاهی، اماکن مذهبی کاربرد دارد.

سیستم گرمایش تابشی‌ در فضای باز

گرمایش فضای باز رستوران ها، کافه‌ها، تراس، آلاچیق و روف گاردن‌ها معمولا با استفاده از بخاری‌های زمینی پرمصرف و غیر ایمن انجام می شود، در این روش هوای گرم توسط جریان هوا و باد تلف شده و باعث تشدید عدم یکنواختی گرمایش در این فضاها می‌شود.

سیستم‌های گرمایش تابشی مهرتاب، با نصب در ارتفاع یا سقف و عدم اشغال فضای مفید با تابش گرما به صورت یکنواخت به محل موردنظر، گرمایشی مطلوب و آسایش را برای مهمانان تامین می‌کند.

جریان هوا و باد نیز تاثیر بسیار ناچیزی در عملکرد گرمایشی این سیستم دارد و لذا این روش بهترین انتخاب برای گرمایش فضاهای باز که گرمایش آنها قبلا به راحتی ممکن نبوده، می‌باشد.

گرمایش از سقف
گرمایش سوله

سیستم گرمایش تابشی در محیط‌های صنعتی و کارگاهی

گرمایش در محیط‌های صنعتی و کارگاهی معمولا با استفاده از بخاری و هیترهای صنعتی انجام می‌شود. در این روش‌ها که گرمایش توسط جریان هوای گرم تامین می‌شود، هوای گرم منتشر شده به سمت بالا حرکت می‌کند و در نزدیکی سقف متمرکز شده و با جریان اندک هوا و باد نیز به هدر می‌رود، لذا تا رسیدن گرما به پایین و محل کار کارکنان مدت زمان و انرژی بسیار زیادی صرف می‌شود.

با استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی مهرتاب ، گرما با سرعت بالا و به صورت یکنواخت در ایستگاه کاری کارکنان تامین می‌گردد و این باعث افزایش راندمان کاری و جلوگیری از تجمع کارکنان به دور منبع گرمایش و اتلاف زمان می‌شود.

جریان هوا و باد نیز تاثیر بسیار ناچیزی در کیفیت گرمایش سیستم دارد، لذا این روش بهترین انتخاب برای گرمایش سالن های صنعتی و کارگاهی با سقف‌های بلند و درهای همیشه باز است.

سیستم گرمایش تابشی در گلخانه‌

روش‌های سنتی گرمایش گلخانه با انتقال گرما به سمت سقف گلخانه علاوه بر اتلاف انرژی بسیار زیاد، باعث بروز اختلاف دما در سطح و بستر خاک گیاه و محیط سالن می‌شوند و این باعث بروز پدیده شبنم در سطح گیاه شده و موجب افزایش آفات و بیماری در گیاهان می‌شود.

با استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی مهرتاب، گرمایش از سقف با سرعت بالا و به صورت یکنواخت به کف سالن و سطح گیاه منتقل شده و باعث تامین گرمایش مطلوب در بستر خاک و ریشه و سطح گیاه می‌شود لذا دمای بستر خاک و سطح گیاه از درجه حرارت محیط گلخانه اندکی بالاتر می‌رود و این باعث عدم بروز پدیده شبنم و کاهش آفات و بیماری می‌شود.

این سیستم گرمایش تابشی از سقف با تابش گرما به سمت پایین از افزایش دما در زیر سقف و اتلاف آن جلوگیری کرده و باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شود.

گرمایش گلخانه
گرمایش مرغداری

سیستم گرمایش تابشی در سالن های مرغداری

گرمایش در سالن های مرغداری‌ معمولا با استفاده از جت هیترها و مشعل‌های صنعتی انجام می شود، در این روش‌ها عمده هوای گرم در نزدیکی سقف محبوس می‌شود در حالی که کف سالن مرطوب و نسبتا سرد می‌ماند.

روش‌های سنتی گرمایش مرغداری با افزایش آلودگی در هوای سالن باعث افزایش نیاز به تهویه می‌شوند و با هر بار تهویه، مقدار زیادی از گرمای سالن خارج شده و این باعث اتلاف انرژی بسیار زیاد و افت شدید دمای سالن می‌شود.

با استفاده از سیستم های گرمایش تابشی مهرتاب، گرمایش از سقف با سرعت بالا و به صورت یکنواخت به کف سالن و بستر طیور منتقل می‌شود و علاوه بر تامین گرمایش، باعث خشکی کف سالن شده و با حذف عامل رطوبت از انتشار گازهای سمی و انتقال بیماری جلوگیری می‌کند.

سیستم گرمایش تابشی در اماکن عمومی

سیستم گرمایش اماکن عمومی مانند سالن‌های ورزشی، سالن‌های نمایشگاهی، اماکن مذهبی معمولا با استفاده از هیترهای دمنده و موتورخانه مرکزی پرمصرف انجام می‌شود که مشکل اصلی این روش‌ها حبس شدن و اتلاف هوای گرم در نزدیکی سقف سالن‌ها و زمان‌بر بودن مدت گرمایش و نیاز به پیش‌گرم کردن سیستم می‌باشد.

با استفاده از سیستم گرمایش تابشی اماکن عمومی مهرتاب، گرما در مدت زمان خیلی کم و با سرعت بالا و به صورت یکنواخت به محل گرمایش منتقل شده و برخلاف روش‌های سنتی نیازی به روشن نگه‌ داشتن سیستم در زمان تعطیلی مجموعه ندارد، لذا این روش بهینه‌ترین انتخاب برای گرمایش اماکن عمومی و سالن‌های بزرگ است.

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم‌ های گرمایش تابشی این است که شما می‌توانید گرمایش نقاط مورد نظر را به صورت جداگانه تامین کنید و سیستم را در نقاطی که در حال استفاده نیستد غیرفعال کنید.

گرمایش سوله