وبلاگ

بخاری تابشی: نحوه کارکرد و مزایای آن

بخاری تابشی

بخاری تابشی یکی از بهترین سیستم های گرمایشی می باشد که می تواند برای منازل یا کارگاه های صنعتی و رستوران ها و … مورد استفاده قرار گیرد. بخاری های تابشی با نام های مختلفی از قبیل هیتر سرامیکی، هیتر تابشی نیز شناخته می شود. گرمایش تابشی پدیده‌ای است که هر روز با آن مواجه هستیم. گرمای ساطع شده از نور خورشید مثال بارز این نوع گرمایش است.

 

بخاری تابشی گازی

در این روش از اصول گرمایش تابشی برای انتقال انرژی گرمایی از جسم منبع، برای گرم کردن اشیاء استفاده می‌شود. فناوری بکاربرده شده در انواع بخاری‌ تابشی امکان استفاده‌ این دستگاه‌ها را در فضاهای بسته و باز فراهم می‌کند. امروزه، انواع بخاری تابشی (هیتر سرامیکی تابشی) طراحی شده، جایگزین سیستم‌های گرمایشی سنتی شده‌اند، چرا که علاوه بر محیط‌های بسته، قابلیت بکارگیری در فضاهای باز را نیز دارند.

 

بخاری برقی تابشی

بخاری برقی تابشی یک ابداع نوین در صنعت گرمایش است که با استفاده از تابش مادون قرمز، به جای انتقال گرما به صورت چرخه‌هوایی، اشیاء را مستقیماً گرم می‌کند. این نوع بخاری‌ها برای گرمایش فضاهای کوچک یا مناطق خاص مثل اتاق‌های درمانی، فروشگاه‌ها و منازل کوچک، بسیار مناسب هستند. از آنجایی که بخاری های تابشی انرژی کمتری مصرف می‌کنند، از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشند.

گرمایش در بخاری تابشی برقی  مانند وقتی است که در زیر نور خورشید ایستاده ایم. بخاری های تابشی با انتشار این نوع انرژی از یک منبع که مرکز حرارت آن است، کار می‌کنند و سپس این انرژی از طریق امواج مادون قرمز به اشیاء منتقل می‌شود. بعد از این‌که انرژی به اشیاء برخورد می‌کند، جذب شده و به حرارت تبدیل می‌شود.

این باعث می‌شود که اشیاء گرم شوند و از آنجا که گرما به صورت طبیعی از مناطق گرمتر به سمت مناطق سردتر جریان دارد، هوای اطراف نیز به تدریج گرم شده و به حرارت نزدیک به دمای اشیاء نزدیک می‌شود. این فرایند باعث می‌شود که بخاری های برقی تابشی در شرایطی که سیستم‌های گرمایشی سنتی ممکن است دچار مشکل شوند، بسیار کارآمد باشند.

بخاری های برقی تابشی بر اساس کاربرد و نوع آنها با نام های بخاری برقی تابشی سقفی، بخاری برقی تابشی صنعتی، بخاری برقی تابشی فن دار، بخاری برقی تابشی کم مصرف نیز شناخته می شوند.

 

انواع بخاری های تابشی گرماتاب

مهرتاب به عنوان یکی از بهترین تولید کننده های بخاری های تابشی در ایران است که در سه مدل زیر محصولات خود را تولید می کند.

 

بخاری تابشی لوله‌ای سری U

بخاری تابشی مدل‌های سری U مناسب فضاهای باز، سالن‌های صنعتی و اماکن عمومی با ارتفاع سقف بلند و درهای همیشه باز می‌باشند.

هیتر تابشی سری U

جزئیات هیتر تابشی لوله ای U

 

بخاری تابشی لوله‌ای سری L

بخاری تابشی مدل‌های سری L مناسب سالن‌های بسته با ارتفاع سقف کوتاه مانند سالن‌های گلخانه و مرغداری می‌ باشند.

هیتر تابشی سری L

جزئیات هیتر تابشی لوله ای L

 

بخاری سرامیکی تابشی سری C

مدل‌های سری C بخاری سرامیکی تابشی مناسب فضاهای باز و نیمه‌ باز نظیر تراس، ویلا، رستوران‌ها، کافه‌ها و غیره که به یک دستگاه کوچک و زیبا با توان گرمایش فوق‌العاده نیاز دارند می‌باشد.

 

هیتر تابشی سرامیکی
جزئیات هیتر سرامیکی

 

نحوه‌ کارکرد بخاری تابشی

درست همان‌طور که اشعه‌های خورشید زمین را گرم می‌کنند، بخاری‌ تابشی نیز با روشی مشابه گرمایش ایجاد می‌کنند ( این بخاری‌ها هم برای گرم کردن افراد و هم ساختمان‌ها به کار برده می‌شوند).

بخاری‌های تابشی، انرژی مادون قرمز را که هنگام جذب شدن توسط اشیاء به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود، ساطع کرده و باگرم کردن سطح شی باعث بالا رفتن دمای محیط می‌شوند.

با توجه به اینکه در این روش انرژی گرمایی از طریق اجسام جامد بدست می‌آید، این فن آوری امکان استفاده از بخاری تابشی را چه در داخل ساختمان‌ها و چه در فضاهای باز برای گرم نگه داشتن اهالی آن محیط، میسر می‌کند. برخلاف شیوه‌های گرمایشی دیگر، بخاری‌های تابشی (به ‌جز مقدار بسیار اندکی از انرژی که در فضا از دست می‌رود) بازده بالایی دارند.

 

 

استفاده از گرمایش تابشی در فضای بسته

بخاری‌های تابشی ، برخلاف شیوه‌های معمول گرمایشی مانند رادیاتورها، با استفاده از حرارت تابشی ساختمان را گرم می‌کنند. در گذشته انرژی گرمایی را از جسم گرمی مانند کف زمین یا دیوار یا پنل‌ها به هوا منتقل کرده و محیط را گرم نگه می‌داشتند.

امروزه با به روز کردن این روش و با استفاده از بخاری‌های تابشی می‌توان هوای محیط را به صورت مستقیم گرم کرد. با تنظیم درجه‌ی بخاری تابشی می‌توانید همان مقدار گرمایی را که شیوه‌های قدیمی تولید می‌کردند، برای گرم کردن ساختمان خود و ایجاد محیطی گرم و مطبوع به‌دست آورید. یکی از مزیت‌های گرمایش تابشی این است که حین گرم کردن اتاق، چرخش هوای داخل اتاق و جریان ذرات هوا را به حداقل می‌رساند.

 

انواع سیستم‌های گرمایش تابشی

سیستم‌های گرمایش از کف

سیستم‌های گرمایش از دیوار

پنل‌های گرمایش از سقف

 

سیستم‌های گرمایش از کف و گرمایش از دیوار، سیستم‌های کم حرارت نیز نامیده می‌شوند. به دلیل اینکه سطح گرمایشی این سیستم‌ها بسیار وسیع‌تر از سیستم‌های دیگر است، برای تولید حرارتی برابر با سیستم‌های دیگر، درجه دمای کمتری لازم است. این سیستم‌ها گرمایی مطبوع با رطوبت مناسب را به محیط اتاق‌ها می‌بخشند.

بالاترین درجه‌ سطح گرمایشی، بسته به نوع اتاق، از ۲۹ تا ۳۵ درجه‌ سانتیگراد (۸۴-۹۵ درجه‌ی فارنهایت) متغیر است. پنل‌های گرمایش تابشی سقفی بیشتر در تولیدی‌ها، انباری‌ها و سالن‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم ها با فاصله‌ چند متر از سقف آویزان می‌شوند و دمای سطح آن‌ها بسیار بالاتر از سیستم‌های گرمایش از کف و دیوار است.

 

استفاده از گرمایش تابشی در فضای باز

در مورد گرمایش محیط‌های روباز باید گفت که هوای این فضاها دایماً در جریان است. استفاده از سیستم‌های گرمایشی معمول در فضاهای باز عملاً غیرممکن است، چرا که با جریان هوا، گرمای تولید شده توسط باد رانده خواهد شد. حتی اگر جریان باد نیز وجود نداشته باشد، طبق قوانین فیزیکی، اثر شناوری هوای گرم را دور خواهد کرد. هدف سیستم های گرمایش تابشی فضای باز این است که اشیا یا افرادی را که از محدوده‌ی مسیرشان در فضای بازعبور می‌کنند، گرم کنند. سیستم‌های گرمایش تابشی یا گازسوز هستند یا از گرمایش الکتریکی مادون قرمز استفاده می‌کنند.

 

بخاری تابشی

 

انواع بخاری‌ تابشی

بخاری پوشش لعلی ( Ruby sleeved element): این بخاری به گونه‌ای طراحی شده که نور قرمز رنگ گرمی از خود ساطع می کند. طول موج نور این بخاری ۲٫۲۰۰ درجه است و به صورت مستقیم محدوده‌ی مشخصی از محیط را گرم می‌کنند.

بخاری سرامیکی ( Ceramic): این بخاری که در پوششی از آلومنیوم قرار گرفته، با طول موجی فراتر از ۷۰۰ درجه، گرمای ملایم بدون درخششی را از خود ساطع می کنند.

بخاری مادون قرمز ( Infra-red element): طول موج بخاری‌های مادون قرمز متوسط است (C1000). مزیت این بخاری‌ها عملکرد موثر و سریع آن‌ها در تولید گرما است.

بخاری پایین طلایی هالوژنی ( Gold finish halogen element): این بخاری‌ها که پوشش طلایی دارند، با درجه حرارتی مشابه بخاری‌های پوشش لعلی کار می‌کنند. علاوه براین دارای انتهای طلایی هستند که عمل تبدیل انرژی را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

 

مزایای بخاری‌ تابشی

سیستم گرمایشی این بخاری‌ها مشابه گرمایش خورشید است. گرمای تابشی از هوا عبور کرده و اجسام جامد را گرم می‌کند. استفاده از این بخاری‌ها در هر مکانی موثر و مفید است.

از دیگر مزایای این بخاری‌ها قابلیت آن‌ها در تولید گرمای آنی است. این بخاری‌ها، بدون نیاز به پیش گرمایش پرهزینه، محیط را به صورت آنی گرم می‌کنند و از هزینه‌های گرمایش می‌کاهند.

مشخصه‌ای که این بخاری‌ها را پرطرفدار می‌کند، کاهش هزینه‌های گرمایشی است. به دلیل اینکه بخاری‌های تابشی تنها محدوده‌ مشخص مورد نظر را گرم می‌کنند، از اتلاف گرما جلوگیری کرده و شما تنها هزینه‌ گرم کردن مکان مورد نظرتان را پرداخت می‌کنید. هم‌چنین با انتخاب این بخاری‌ها سرمایه شما تنها صرف خرید تعداد محدودی بخاری خواهد شد که برای گرم کردن محدوده‌ای مشخص کافی خواهند بود.

از دیگر نکات مثبت این بخاری‌ها این است که حین گرم کردن محیط صدایی تولید نمی‌کنند. به این دلیل که این بخاری‌ها اجزای متحرکی ندارند، بی صدا بوده و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند. این بخاری‌ها برای مکان‌هایی که مشکل سروصدا دارند، گزینه‌ای عالی برای انتخاب به شمار می‌روند.

با استفاده از این بخاری‌ها می‌توانید فضای بیرون را به محیطی مطبوع برای سرو غذا و دیگر فعالیت‌ها تبدیل کنید. بخاری‌های تابشی به آسانی نصب می‌شوند، ایمن هستند، و یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی روز برای فضاهای باز به شمار می‌آیند. برخلاف بخاری‌های گازسوز معمولی، این بخاری‌ها به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز ندارند. انرژی تابشی مادون قرمز ساطع شده نیز کاملاً بی‌خطر است که در یک چشم به هم زدن، و در هر فصلی از سال، محیط را به دمای مطلوب می‌رساند.

بخاری‌های تابشی بر طبق استانداردهای زیست محیطی طراحی شده اند و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. حتی در روزهای بسیار سرد سال، می‌توانید گرمای ساطع شده از این بخاری‌ها را به صورت مستقیم دریافت و احساس کنید. هم‌چنین به دلیل ضد آب بودن، استفاده از این بخاری‌ها در روزهای بارانی نیز مقدور می‌باشد.

 

سوالات متداول درباره بخاری تابشی

بخاری تابشی سرامیکی چیست؟

بخاری تابشی سرامیکی نوعی بخاری تابشی است که از عنصر گرمایش سرامیکی برای تولید و انتشار گرمای مادون قرمز استفاده می کند.

 

بخاری تابشی سرامیکی چگونه کار می کند؟

با گرم شدن المنت حرارتی سرامیکی و ساطع کردن گرمای مادون قرمز مستقیماً اجسام و افراد در مسیر خود را گرم می کند.

 

آیا بخاری تابشی سرامیکی کارآمد است؟

بله، بخاری های تابشی سرامیکی به طور کلی در نظر گرفته می شوند که از نظر انرژی کارآمد هستند زیرا می توانند به سرعت و به طور موثر یک منطقه کوچک را بدون نیاز به گرم کردن کل اتاق گرم کنند.

 

آیا استفاده از بخاری های تابشی سرامیکی ایمن است؟

بله، استفاده از آنها ایمن است زیرا شعله باز یا عناصر گرمایشی در معرض دید ندارند و خطر آتش سوزی را کاهش می دهد.

 

آیا می توان از بخاری تابشی سرامیکی در فضای باز استفاده کرد؟

بله، برخی از مدل ها برای استفاده در فضای باز مناسب هستند، اما مهم است که مشخصات محصول را قبل از استفاده در فضای باز بررسی کنید.

 

آیا بخاری های تابشی سرامیکی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند؟

به طور کلی، به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. گردگیری منظم و تمیز کردن گهگاهی المنت گرمایش توصیه می شود.

 

آیا اندازه های مختلفی برای بخاری های تابشی سرامیکی موجود است؟

بله، اندازه های مختلفی برای مطابقت با ابعاد مختلف اتاق و نیازهای گرمایشی موجود است.

 

آیا بخاری تابشی سرامیکی می تواند به صرفه جویی در هزینه های گرمایش کمک کند؟

استفاده از بخاری تابشی سرامیکی در مناطق خاص می تواند با هدف قرار دادن گرما در جایی که بیشتر مورد نیاز است، به کاهش هزینه های کلی گرمایش کمک کند.

 

خرید بخاری تابشی و مشاوره

برای خرید بخاری تابشی و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان فروش مهرتاب تماس بگیرید.

 ۲۲۸۲۵۶۶۵ ۰۲۱

 

مقالات پشنهادی:

هیتر تابشی

هیتر فضای باز